donderdag 1 juni 2017

Gedragsregels voor op het terras.

Afgelopen zondag zaten we heerlijk op het terras vlak bij het water. Wat een heerlijk plekje. Het terras zat ook continue vol. Omdat aan een strandje was liep het ook af en aan met kinderen. Wij vinden het erg leuk om naar dat gekrioel van mensen te kijken.

Maar wat ons dan altijd weer opvalt dat er mensen en kinderen rondlopen die het bedienend personeel behandelen alsof ze slaafjes zijn. Mensen die met hun vingers klikken om iemand aan hun tafel te krijgen (echt waar!!) vind ik echt iets van vroeger of uit de film. Ik heb met verbazing zitten kijken. Of zeggen dat het wel erg lang duurde voordat ze geholpen werden terwijl het hele terras stampvol zit en het personeel zich de benen uit het lijf loopt. Dan krijg ik last van plaatsvervangende schaamte. Ze werken terwijl jij lekker zit te relaxen, het erg warm is en ze daarnaast nog steeds uiterst vriendelijk blijven. Ik heb wel respect voor mensen in de horeca.

Afgelopen week las ik op facebook een stuk van Horeca Belgíë, gedeeld door een kennis van mij die in de horeca werkt. Het zijn 12 tips over hoe je je gedraagt op een terras. Vooral regel 7 vind ik het noemen waard:

7. Denk even aan dat laatste feestje thuis met tien vrienden.
Het werk, de (voor)bereidingen, de afwas, de opkuis.
In de horeca is het niet anders...
Tegen tempo, in de warmte, met de glimlach, uren aan een stuk!
Apprecieer hen.

Deze regels zijn uiteraard ook prima toe te passen in Nederland. Dus mensen, lees ze eens door en laten we zo met z'n allen het werk van de horeca toppers in ons land wat beter maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten