donderdag 24 november 2016

De houtkachel.

Poeh, moet er toch wel weer even aan wennen hoor, de kou. We hebben het lange tijd nog mogen doen met mooi weer. Goede temperaturen, weinig regen. Maar ik geloof dat het nu over is en dat is wel even wennen. Volgens mij gaan we een strenge winter krijgen. Brrrrrrr.

http://www.janus-jacobus-houtkachel.nl
Ik moet ook altijd erg wennen als de klok weer op de wintertijd gezet wordt. Mijn hele biologische klok is dan van slag. Meestal duurt het een dag of 5 voor ik weer in het ritme zit. En dat het ´s avonds dan weer zo snel donker is, daar heb ik denk ik wel het meeste moeite mee. Alhoewel ik moet toegeven dat het ook wel weer iets heeft, die lange donkere avonden. De houtkachel gaat dan weer lekker aan. Dat geeft toch altijd weer iets behagelijks als dat vuur lekker brand. Lekker warm, heerlijke sfeer. Zelf onze katten kunnen er van genieten als de houtkachel brandt. De ene gaat altijd op de leuning van de stoel liggen die er vlak bij staat, de andere gaat soms uitgestrekt voor de houtkachel liggen. Lekker warm aan zijn buikje.

En als die houtkachel dan toch lekker brandt, zet ik er soms wel eens een pan op. Meestal met water, groente enz. Een soepje gemaakt op de houtkachel heeft toch wel een iets andere smaak. Zo´n lekker ouderwetse pruttelsoep krijg je dan. Heerlijk met een broodje er bij. Manlief heeft de droom om nog een oven boven onze houtkachel te plaatsen. Dan kun je koken en bakken in 1x. De Nederlandse fabrikant van onze houtkachel heeft hier al iets voor bedacht. Ik vraag me af hoe vaak ik het zal gebruiken. Dan ben je bijna verplicht om iets te bakken als de houtkachel aan staan. Maar ach, wie weet komt dit er nog eens. Nu eerst maar broodjes afbakken in de elektrische oven of brood bakken in de broodbakmachine.

En manlief blijft dromen van houtvuur gebakken broodjes.



2 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je elke donderdag blogt. Het gaat je volgens mij steeds beter af. Ga zo door. En je weet wat ik ervan vindt: goed dat je buiten je comfortzone bent gestapt!

    BeantwoordenVerwijderen