donderdag 11 mei 2017

Eten uit je jeugd!


We kennen het allemaal wel: dat heerlijke gerecht dat je vroeger thuis altijd kreeg en nog goede herinneringen aan hebt. Zo maakte mijn oma vroeger in de vakantie poffert als er kleinkinderen waren te logeren. Heerlijk met suiker, stroop en gesmolten boter. En dan in zo’n ouderwetse wonderpan. Of lammetjespap. Geen idee of dat in het echt ook zo heet, maar zo noemden wij dat thuis altijd. Heerlijke zachte romige warme pap. Heerlijk, het water loopt me nu al weer in de mond als ik dit schrijf.   
Voor wie poffert niet kent: een typisch Gronings gerecht. Alhoewel ik ook lees dat het in de andere noordelijke provincies bekend is maar dan onder een andere naam.  Bij ons gaat de poffert in de wonderpan maar het kan ook in een tulbandvorm of op een andere manier. En die wonderpan is eigenlijk een soort oventje dat op het vuur gaat. De warmte cirkelt helemaal om je gerecht heen. En uiteraard kun je er meer in maken dan alleen poffert. Als je googelt of op Pinterest kijkt kom je genoeg ideeën tegen.

Ondanks dat ik ook zo’n wonderpan heb, maak ik eigenlijk nooit poffert voor ons zelf. Dit moet ik echt binnenkort weer eens een keer gaan doen. En voor de lammetjes pap moet ik mijn moeder eens naar het gerecht vragen. Wat zal dat smullen worden: Poffert met lammetjes pap toe. Een maaltijd vol jeugdherinneringen.

1 opmerking: