donderdag 13 april 2017

Project Champignon

In het kader van mijn moestuin project, wilde ik dit jaar ook nog iets nieuws proberen. En dan niet gewoon een ander soort groente of kruid. Nee, het moest wel iets bijzonders zijn dat niet zo makkelijk te kweken is. Dus daar begon project champignon. Op internet kun je allerlei kweeksets kopen om paddenstoelen te kweken. Erg leuk allemaal, maar ik vind het persoonlijk zonde om een dure kweekset te kopen terwijl het ook op een andere, goedkopere manier kan. 

Dus plantte ik op 26 maart een hoedje van een champignon in een bakje. Op internet lees je dat je het steeltje er af moet breken en dat je het dan kunt planten in grond vermengt met koffieprut. Het moet een koele donkere plaats krijgen. Dus koffiepads kapot geknipt, vermengt met moestuinaarde (ja, dat bestaat echt), hoedje er in en in een ladenkastje gezet op de logeer kamer. Na een paar dagen zag ik wel wat witte draden verschijnen op de zijkant en wat boven op. Zou het dan toch gaan lukken? Zo nu en dan even wat water geven, want je moet de herfst nabootsen las ik op internet. Dus de grond klamvochtig houden. 

Helaas heb ik vanochtend vast moeten stellen dat mijn champignon project is mislukt. Mijn setje ziet er dus niet zo uit als op deze foto. Ik denk dat ik nog maar een nieuwe poging ga wagen. Want onlangs las ik op internet dat je dus de steeltjes moet poten en niet de hoedjes. Waarom? Geen flauw idee, dat kom ik nergens tegen. Volgens mij zitten de sporen in de hoedjes. Alhoewel dat bij mij dus nu is mislukt, dus toch maar een poging met een steeltje? Heb je de gouden tip voor het kweken van champignons, dan hoor ik het graag van je. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten