donderdag 26 januari 2017

Ontspullen

De laatse periode kom ik er achter dat we toch best veel spullen hebben. In september 2016 hebben we onze kast verkocht en een nieuwe gekocht. Dus de oude leeg geruimd, alles in dozen en die even tijdelijk naar zolder gedaan. De nieuwe kast op zijn plek en die moest weer ingeruimd worden. Dus eerst al het glaswerk maar doen. De rest zou later wel komen want dat had ik toch niet direct nodig.
 
Ondertussen zijn we al weer een paar maanden verder en die dozen staan nog steeds op zolder. Er zijn wel een paar dingen uit gehaald, maar het meeste staat er nog gewoon. De hamvraag is dus nu: Heb ik die spullen wel nodig??
 
Langzaam aan ben ik alles aan het opruimen. Bij ieder item denk ik goed na of ik het nog nodig heb. Zo niet, dan kan het weg. Weggeven, verkopen, ruilen voor Mensen in Nood. Zo kom ik wel van mijn spullen of. Het geeft ook wel rust in mijn hoofd. Nu kwam ik er via Instagram achter dat ik aan het ontspullen ben. Na wat googlen kwam ik de volgende vragen tegen voor het ontspullen:
  1.  Is dit iets wat ik écht gebruik?
  2. Voegt dit waarde toe aan mijn leven?
  3. Zou ik dit ‘ding’ kopen als ik het nu in de winkel zag liggen? En hoeveel zou ik er dan voor betalen?
  4. Is dit iets waar ik van houd?
  5. Bewaar ik dit omdat ik vind dat ik ervan moet houden?
Onbewust pas ik deze regels al toe. En ik doe alles beetje bij beetje. Hopelijk ben ik aan het eind van dit jaar klaar met ontspullen. Dus voorlopig ook maar niet naar rommelmarkten, kringloopwinkels etc. Dat is dan weer een groot nadeel van ontspullen........