donderdag 8 december 2016

Winterse maaltijden


Mensen kunnen mij wel eens vreemd aankijken als ik vertel dat wij in de winter iedere zaterdag stamppot eten. Ik heb geen idee waarom ze dat doen. Stamppot is in de winter toch het lekkerste eten dat er is? En je kunt er zo lekker mee variƫren. Alhoewel veel mensen dat ook helemaal niet met mij eens zijn. Denk dat die maar 3 soorten stamppot kennen of zo. Maar de keuze is reuze in stamppot land. Ga maar eens zoeken op Pinterest, smulweb, de website van de supermarkten enz. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het stampen.

http://www.chefsplace.nl
Een van onze favorieten is toch wel stamppot bleekselderij met chorizo en banaan. Mijn broertje roept dan gelijk: Gatver, ik hoef geen fruit in mijn warme maaltijd. Maar hij weet echt niet wat hij mist. Zo heerlijk dat pittige van de chorizo in combinatie met het frisse van de bleekselderij en het zoete van banaan. Het water loopt me al weer in de mond als ik dit schrijf. Ik denk dat ik nu al weet welke stamppot komend weekend op het menu staat.

Ik mag dus ook graag experimenteren met stamppotten. Een beetje van dit recept en een beetje van dat recept, dan wordt het vast wel wat. Meestal gaat het goed en eten we er met smaak van. Soms smaakt het nergens naar. Zo kan ik mij van een aantal jaren geleden nog een recept herinneren voor een stamppot spruiten. Nu is mijn man gek op spruiten (hij eet ze zelfs rauw!) dus dat leek mij de ideale maaltijd voor hem. Na een paar happen kreeg ik toch het vriendelijke verzoek om dit recept NOOIT meer te maken. Ik kan me niet meer herinneren of we het opgegeven hebben of dat we alsnog patat gehaald hebben.

Maar heb je nog een leuk stamppot recept dan hou ik me van harte aanbevolen.